Læserbrev til Jyllands Posten om Bering-Beder_vejen

Gå til forsiden Gå til anekdoter og historier fra Tiset Bering-Beder-vejen i offentlig høring SPOR- jylland

Debatindlæg 24.02.2015 kl. 03:00

Man laver vel veje for at afvikle trafikken

Jørgen Christensen, medlem af trafikudvalget i Ravnholt, Bryggervangen og Tiset Borgerforening, Tisetvej 24, Solbjerg

Nu er VVM-undersøgelsernes resultat af de tre foreslåede linjeføringer af Beder-Bering-vejen i offentlig høring – der for øvrigt er den anden af slagsen.

Aarhus Kommune havde et borgermøde om VVM-undersøgelserne i Grønløkkehallen, hvor jeg vil anslå fremmødet til at være 1.000, og det på trods af at Danmark spillede håndbold mod Tyskland i fjernsynet. På dette møde rejste formanden fra Mårslet Fællesråd sig op og sagde, at fællesrådet var ”neutralt” og ikke anbefalede nogen af linjeføringerne. Det samme har jeg hørt om Tranbjerg Fællesråd.

Tre veje

Alle fællesrådene i den sydlige del af Aarhus har ellers tidligere tilkendegivet, at de var for linjeføring A, men det kan være, at det var, da det hed Århus Amt, som lagde linjeføringen ud, og der kun var en Beder-Bering-vej, som man i dag kalder A. Nu er der jo tre.

Siden er der kommet protester imod denne linjeføring fra de nybyggede kvarterer i den sydlige del af Mårslet og Tranbjerg. Disse beboere kommer ingen steder tættere end 100 m fra en kommende Beder-Bering-vej, idet amtet allerede dengang lavede arealreservationer til Beder-Bering-vejen.

Har de ikke kendskab til denne ”risiko”, må de henvende sig til sælger og bygherre og fortælle dem, at de ikke har opfyldt deres ”oplysningspligt”.

Jeg synes, det er meget værre med linjeføring B, der kommer 0 m fra landsbyen Testrup, og linjeføring C, der skærer landsbyen Ravnholt over i to dele.

Aflaste trafikken

Desuden kan jeg se en fordel i linjeføring A, som er den eneste af de tre linjeføringer, hvor der er en mulighed for at lave en tilkørselsrampe fra Obtrupvej, så Mårslet får to muligheder for at komme på en kommende Beder-Bering-vej, og det samme gælder for Tranbjerg Haveby.

Beder-Bering-vejen er projekteret for at aflaste trafikken i de sydlige forstæder til Aarhus, og vælger man linjeføring C – den sydligste – vil stort set ingen i Tranbjerg køre ud til denne omfartsvej – kun hvis de skal sydpå af motorvejen – ellers vil de finde ”de veje, de altid har brugt”, og så opfylder vejen jo ikke sit formål.

Der er også lige den hage ved det, at får togfonden DK deres linjeføring af jernbanen fra Hovedgård til Hasselager igennem, vil den krydse Beder-Bering-vejen på alle tre foreslåede linjeføringer af vejen, men ved linjeføring C vil den skulle hen over en rundkørsel.

Det bliver lidt af en opgave.

Så derfor mener jeg – ligesom byrådet og kommunens embedsmænd – hold fast ved jeres beslutning:

Sig ja til linjeføring A af Beder-Bering-vejen.